Als horecaondernemer doe je er alles aan om je zaak optimaal te laten draaien. Je zorgt voor een geweldige kaart, een passend interieur, goed opgeleid personeel en een fijne ambiance. Maar heb je online ook alles op orde? Volgens Mike Zandbergen van The Social Game, kun je vandaag de dag als horecaondernemer niet meer zonder een gedegen social media-strategie. “Als je als horecaondernemer echt wat wilt bereiken, kan social media het verschil maken tussen winnen en verliezen.”
Voor elke professionele horeca onderneming geldt dat social media inmiddels een onmisbaar onderdeel is. Maar wat maakt social media nu zo belangrijk voor je zaak? “Het is een heel leuke en effectieve tool om bestaande én nieuwe gasten te bereiken”, verklaart Mike. “Via social media kunnen (potentiële) gasten van tevoren al een kijkje nemen bij het restaurant waar ze naartoe willen gaan. Ze kunnen de kaart bekijken, de sfeer proeven. Dat gemak wordt — zeker bij de jonge generaties — vandaag de dag ook echt van een horecaonderneming verwacht.”
Bij veel zaken gaat het gebruik van social media zelfs al verder dan dat. “Daar zie je dat tafeltjes via Instagram gereserveerd kunnen worden en dat vragen over het menu binnen enkele minuten worden beantwoord op Facebook.” Het aangaan van die interactie op social media is essentieel om gasten aan je te binden. “Met name in de horeca zien we twee verschillende soorten gasten: de offline gast die jou in veel gevallen al kent én de online gast. Die laatste is op zoek naar vernieuwing en is nieuwsgierig naar wat je doet. Via social media kun je dan contact leggen met die online gast. Negen van de tien keer is de eerste ontmoeting dus online en wil je ervoor zorgen dat je straalt en dat jouw content uitnodigt tot een fysiek bezoek.”
Het creëren van een hechte fanbase op social media gaat niet vanzelf; daar is een doordacht plan voor nodig. The Social Game is gespecialiseerd in het uitdenken van social media-strategieën voor horecaondernemingen. “Het grootste verschil tussen de strategie van de horeca en die van andere branches is het stukje beleving wat in de horeca goed werkt. Niet elke post of campagne hoeft per se sales-gerelateerd te zijn.” Aan de hand van een uitgebreid stappenplan denkt het bureau vervolgens samen met de ondernemer een passende strategie uit. ”We bespreken wat de doelgroep van het restaurant is en welke doelstellingen de ondernemer voor ogen heeft. Er wordt bepaald welk verhaal de ondernemer wil vertellen en welke tone of voice daarbij het best past. Vroeger kon je misschien nog wel wegkomen met het inhuren van een creatieveling die af en toe wat leuke social posts voor je plaatst, maar die tijd is echt voorbij. Je moet bouwen aan een groter plan.”
Welke restaurants geven wat Mike betreft het goede voorbeeld op social media? “The Avocado show is heel tof, dat is hét voorbeeld van eenheid in je strategie. Hun beelden zijn goed, het spreekt aan. Verder vind ik Libertine gaaf, omdat zij op hun Instagram een mooie afwisseling weergeven tussen afbeeldingen van hun onderneming en de sfeer die zij willen neerzetten met hun zaak. En de strandtent Tulum Tulum in Noordwijk doet het heel leuk, daar ben ik zelfs voor het eerst heengegaan naar aanleiding van hun mooie beelden op Instagram.”
Dat je als horecaondernemer tegenwoordig niet zonder serieuze social media-strategie kan, betekent niet dat het niet meer leuk mag zijn. “Wij benaderen bij The Social Game social media echt als een spel”, zegt Mike. “Het binnenhalen van volgers en likes, het verzinnen van doeltreffende campagnes en het creëren van een online community zijn allemaal onderdeel van die game.” En zoals dat gaat met spelletjes: die wil je natuurlijk winnen. “Met een doordachte strategie, een goede rode draad in je verhaal en een originele en consequente uitvoering zul je zien dat het winnen van dat spel ook nog eens hartstikke haalbaar is.”
Instagram en Facebook zijn op dit moment de belangrijkste kanalen voor de horeca. Houd er wel rekening mee dat de focus tussen deze twee kanalen de komende jaren langzamerhand zal verschuiven van Facebook naar Instagram.
Video heeft de afgelopen jaren al flink aan populariteit gewonnen en dat neemt voorlopig alleen maar toe. Richt je dus met name op video-content.
Stories worden steeds belangrijker dan tijdlijnposts. Stories staan bekend als vluchtiger en minder gefilterd dan de posts op je tijdlijn, een leuke gelegenheid om gasten bijvoorbeeld een kijkje in de keuken te laten zien.
Maak een plan
Er zit een grote sales-waarde aan social media, dus pak het serieus aan. Zorg voor een overkoepelend social media-plan en zorg dat hier een duidelijke rode draad in zit. Wat is het verhaal dat je jouw doelgroep wilt vertellen? Voer het plan vervolgens ook consequent uit.
Creëer content op basis van je doelgroep
Met social media bouw je aan je online imago; het is vaak de eerste indruk voor nieuwe gasten. Wees je als ondernemer bewust van hoe je doelgroep eruitziet en pas je strategie op je doelgroep aan. Kijk bijvoorbeeld wat er al over jouw zaak wordt gezegd op social media en pas je tone of voice aan aan je publiek.
Doe wat je belooft
Zet online een mooi, maar reëel beeld neer van jouw zaak. Een té mooi beeld kan ervoor zorgen dat je valse verwachtingen schept. Het laatste wat je wilt is dat je zaak in het echt tegenvalt.
Wees origineel
‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ gaat niet op voor het gebruik van social media. Wees geen copycat, maar bedenk een onderscheidende strategie. Originaliteit loont op social media.
Als horecaondernemer doe je er alles aan om je zaak optimaal te laten draaien. Je zorgt voor een geweldige kaart, een passend interieur, goed opgeleid personeel en een fijne ambiance. Maar heb je online ook alles op orde? Volgens Mike Zandbergen van The Social Game, kun je vandaag de dag als horecaondernemer niet meer zonder een gedegen social media-strategie. “Als je als horecaondernemer echt wat wilt bereiken, kan social media het verschil maken tussen winnen en verliezen.”
Voor elke professionele horeca onderneming geldt dat social media inmiddels een onmisbaar onderdeel is. Maar wat maakt social media nu zo belangrijk voor je zaak? “Het is een heel leuke en effectieve tool om bestaande én nieuwe gasten te bereiken”, verklaart Mike. “Via social media kunnen (potentiële) gasten van tevoren al een kijkje nemen bij het restaurant waar ze naartoe willen gaan. Ze kunnen de kaart bekijken, de sfeer proeven. Dat gemak wordt — zeker bij de jonge generaties — vandaag de dag ook echt van een horecaonderneming verwacht.”
Bij veel zaken gaat het gebruik van social media zelfs al verder dan dat. “Daar zie je dat tafeltjes via Instagram gereserveerd kunnen worden en dat vragen over het menu binnen enkele minuten worden beantwoord op Facebook.” Het aangaan van die interactie op social media is essentieel om gasten aan je te binden. “Met name in de horeca zien we twee verschillende soorten gasten: de offline gast die jou in veel gevallen al kent én de online gast. Die laatste is op zoek naar vernieuwing en is nieuwsgierig naar wat je doet. Via social media kun je dan contact leggen met die online gast. Negen van de tien keer is de eerste ontmoeting dus online en wil je ervoor zorgen dat je straalt en dat jouw content uitnodigt tot een fysiek bezoek.”
Het creëren van een hechte fanbase op social media gaat niet vanzelf; daar is een doordacht plan voor nodig. The Social Game is gespecialiseerd in het uitdenken van social media-strategieën voor horecaondernemingen. “Het grootste verschil tussen de strategie van de horeca en die van andere branches is het stukje beleving wat in de horeca goed werkt. Niet elke post of campagne hoeft per se sales-gerelateerd te zijn.” Aan de hand van een uitgebreid stappenplan denkt het bureau vervolgens samen met de ondernemer een passende strategie uit. ”We bespreken wat de doelgroep van het restaurant is en welke doelstellingen de ondernemer voor ogen heeft. Er wordt bepaald welk verhaal de ondernemer wil vertellen en welke tone of voice daarbij het best past. Vroeger kon je misschien nog wel wegkomen met het inhuren van een creatieveling die af en toe wat leuke social posts voor je plaatst, maar die tijd is echt voorbij. Je moet bouwen aan een groter plan.”
Welke restaurants geven wat Mike betreft het goede voorbeeld op social media? “The Avocado show is heel tof, dat is hét voorbeeld van eenheid in je strategie. Hun beelden zijn goed, het spreekt aan. Verder vind ik Libertine gaaf, omdat zij op hun Instagram een mooie afwisseling weergeven tussen afbeeldingen van hun onderneming en de sfeer die zij willen neerzetten met hun zaak. En de strandtent Tulum Tulum in Noordwijk doet het heel leuk, daar ben ik zelfs voor het eerst heengegaan naar aanleiding van hun mooie beelden op Instagram.”
Dat je als horecaondernemer tegenwoordig niet zonder serieuze social media-strategie kan, betekent niet dat het niet meer leuk mag zijn. “Wij benaderen bij The Social Game social media echt als een spel”, zegt Mike. “Het binnenhalen van volgers en likes, het verzinnen van doeltreffende campagnes en het creëren van een online community zijn allemaal onderdeel van die game.” En zoals dat gaat met spelletjes: die wil je natuurlijk winnen. “Met een doordachte strategie, een goede rode draad in je verhaal en een originele en consequente uitvoering zul je zien dat het winnen van dat spel ook nog eens hartstikke haalbaar is.”
Maak een plan
Er zit een grote sales-waarde aan social media, dus pak het serieus aan. Zorg voor een overkoepelend social media-plan en zorg dat hier een duidelijke rode draad in zit. Wat is het verhaal dat je jouw doelgroep wilt vertellen? Voer het plan vervolgens ook consequent uit.
Creëer content op basis van je doelgroep
Met social media bouw je aan je online imago; het is vaak de eerste indruk voor nieuwe gasten. Wees je als ondernemer bewust van hoe je doelgroep eruitziet en pas je strategie op je doelgroep aan. Kijk bijvoorbeeld wat er al over jouw zaak wordt gezegd op social media en pas je tone of voice aan aan je publiek.
Doe wat je belooft
Zet online een mooi, maar reëel beeld neer van jouw zaak. Een té mooi beeld kan ervoor zorgen dat je valse verwachtingen schept. Het laatste wat je wilt is dat je zaak in het echt tegenvalt.
Wees origineel
‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ gaat niet op voor het gebruik van social media. Wees geen copycat, maar bedenk een onderscheidende strategie. Originaliteit loont op social media.
Instagram en Facebook zijn op dit moment de belangrijkste kanalen voor de horeca. Houd er wel rekening mee dat de focus tussen deze twee kanalen de komende jaren langzamerhand zal verschuiven van Facebook naar Instagram.
Video heeft de afgelopen jaren al flink aan populariteit gewonnen en dat neemt voorlopig alleen maar toe. Richt je dus met name op video-content.
Stories worden steeds belangrijker dan tijdlijnposts. Stories staan bekend als vluchtiger en minder gefilterd dan de posts op je tijdlijn, een leuke gelegenheid om gasten bijvoorbeeld een kijkje in de keuken te laten zien.
Deel dit artikel